Czym jest prozdrowotny styl życia?

Prozdrowotny styl życia oznacza świadomą inicjację takich zachowań, które są korzystne dla zdrowia, poprawiają zdrowie, a eliminuje te, które niesprzyjaną zdrowiu bądź mu zagrażają. Spośród zachowań głównie związanym ze zdrowiem fizycznym możemy wyróżnić: racjonalne żywienie, utrzymywanie prawidłowej masy ciała, aktywność fizyczną, dbałość o środowisko. Warto także unikać zachowań ryzykownych typu: nadmierne korzystanie z alkoholu czy też tytoniu. Zdrowie jest istotnym czynnikiem dla wielu z nas i w dużym stopniu zależy właśnie od nas samych m.in. od postaw oraz wartości, które prezentujemy.

 

Racjonalne żywienie i utrzymywanie prawidłowej masy ciała.

Zdrowa dieta to dieta, w której ograniczamy cukier i białą mąkę. Ograniczone powinno zostać również spożywanie białego ryżu, ziemniaków, białego pieczywa pszennego, które mają wysoki indeks glikemiczny, powodując gwałtowne skoki insuliny. Utrzymywanie odpowiedniej masy ciała zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwór.

Produkty zalecane w diecie:

Soja: posiada fitoestrogeny. Soja hamuje rozwój raka piersi pod warunkiem, że jest stosowana w umiarkowanych ilościach i od dłuższego czasu (najlepiej dzieciństwa). Soja w postaci tofu, fasoli mung, pędów fasoli stanowi doskonałe uzupełnienie diety antyrakowej.

Kurkuma: jest nie tylko przyprawą, ale też lekiem o właściwościach przeciwzapalnych. Ponadto ogranicza rozrost wielu nowotworów np. raka okrężnicy, jajników, żołądka, wątroby.

Imbir: działa przeciwzapalnie, eliminuje niektóre komórki nowotworowe oraz zapobiega powstawaniu naczyń krwionośnych. W chemioterapii i radioterapii ma kojące działanie w przypadku nudności.

Warzywa krzyżowe: są to warzywa takie jak brukselka, kalafior, kapusta, brokuły zawierające sulforafan -związek, który nie pozwala na przekształcenie się zarodkom komórek nowotworowych w złośliwe. Przyczynia się także do osłabiania i obumierania komórek rakowych.

Czosnek: jest to najstarsze zioło stosowane w lecznictwie i mające działanie bakteriobójcze, przeciwinfekcyjne. Podobnie jak niektóre wcześniej wspomniane produkty,czosnek sprawia, że komórki rakowe obumierają, a także obniża poziom cukru we krwi, tym samym insuliny i związku IGF, które powodują wzrost komórek rakowych.

Jarzyny oraz owoce zawierające karotenoidy: są to owoce i warzywa o żółtym, pomarańczowym i czerwonym zabarwieniu np. marchew, dynia, buraki, morele bogate w likopen, który sprawia, że komórki rakowe nie rozrastają się jak i przyczynia do produkcji komórek układu odpornościowego, zwalczających komórki rakowe. Jarzyny i owoce bogate w karotenoidy mają właściwości antykancerogenne.

Kwasy tłuszczowe omega- 3: są zawarte w rybach, tranie i mięsie. Mają ogromne znaczenie w codziennej diecie.Spożywając je możemy przyczynić się do zmniejszenia przerzutów raka i uniemożliwić jego rozprzestrzenianie.

Produkty zawierające selen- selen to pierwiastek, który możemy znaleźć w glebie. Skoro występuje w glebie, powinien być obecny również w warzywach i zbożach. Selen pobudza komórki układu odpornościowego, które atakują komórki nowotworowe.

Truskawki, jagody, maliny,jeżyny- bogate w kwas elagowy i polifenole, usuwające substancje kancerogenne. Produkty te nie powodują gwałtownego wzrostu poziomu cukru we krwi.

Owoce cytrusowe-mandarynki, grejpfruty, pomarańcze pełne flawonoidów, działają przeciwzapalnie i pobudzają wątrobę, która odtruwa organizm z kancerogenów.

 

Wysiłek fizyczny.

Aktywny wysiłek fizyczny zmniejsza ryzyko wystąpienia różnych chorób przewlekłych takich jak: nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, a także nowotworów. Ćwicząc regularnie możemy utrzymywać odpowiednią masę ciała i regulować stosunek spożycia kalorii do wydatkowanej energii. Wprowadzając do swojego codziennego funkcjonowania ćwiczenia, wzmacniamy swój układ odpornościowy i czujemy się po prostu lepiej. Ważne by ćwiczenia wykonywane były systematycznie, stały się nawykiem, codzienną czynnością jak mycie się czy ubieranie.

W przypadku choroby nowotworowej wiadomo, że wydatkując energię w sposób umiarkowany lub intensywny przez najmniej 30min dziennie (poza zwykłymi czynnościami),zmniejszamy ryzyko wystąpienia tej choroby. Ćwicząc nie tylko zapobiegamy otyłości, ale poprawiamy swoje samopoczucie zarówno fizyczne jak i psychiczne (czujemy się sprawniejsi, weselsi, pełni wigoru). Ważne by przed rozpoczęciem aktywności fizycznej, wykonać ćwiczenia rozciągające i rozgrzewające. W ten sposób unikniemy bólu mięśni czy też urazów układu mięśniowo-szkieletowego. Ponadto osoby przewlekle chore powinny przed podjęciem wysiłku fizycznego skonsultować się z lekarzem. Regularne ćwiczenia powodują, że nie gromadzimy tkanki tłuszczowej, która stanowi siedlisko dla toksyn i zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia raka. Dzięki aktywności fizycznej oddziałujemy na gospodarkę hormonalną, zmniejszając poziom testosteronu i estrogenów w organizmie, odpowiedzialnych za raka m.in.: piersi, jajników czy prostaty.

Osoby, które wprowadzają w swoje życie wysiłek fizyczny powinny robić to stopniowo tzn. powoli przyzwyczajać organizm do zmian, ruchu. Warto dać sobie czas- nie nagle lecz krok po kroku zwiększać wydatkowanie energii, po to by po ćwiczeniach czuć się mniej zmęczonym niż przed nimi. Ruszać można się tak naprawdę wszędzie- czekając na kolejkę, autobus, znajomą/znajomego. Ważna jest jednak mobilizacja i podtrzymywanie jej oraz włączenie ćwiczeń do swojej codzienności. Łatwiej jest zadbać o regularną aktywność fizyczną niż raz w tygodniu,, katować” się ćwiczeniami, w ostateczności zniechęcając się do nich. Dodatkiem do treningu może być joga, która sprawia, że koncentrujemy się na swoim ciele, oddechu, poprawiając swój stan psychiczny. Często samemu nie jest łatwo zabrać się do gimnastyki. Rozwiązaniem może być wprowadzenie ćwiczeń wraz z grupą. Obecność innych osób, wsparcie niezwykle dopingują i sprawiają, że jesteśmy w stanie przekroczyć granicę, o której nigdy nie myśleliśmy.

 

Używki (alkohol i tytoń).

Przewlekłe spożywanie alkoholu niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie. Częste picie napojów alkoholowych oddziaływuje na enzymy wątrobowe sprawiając, że trudniej wchłaniają się substancje odżywcze. Zachwiana zostaje także równowaga w gospodarce hormonalnej (podwyższony poziom estrogenów i prolaktyny) oraz obniżona jest odporność. Długotrwała konsumpcja alkoholu zwiększa zachorowalność na nowotwory złośliwe, w szczególności: jamy ustnej, gardła, krtani, przełyku, wątroby. Napoje alkoholowe składają się z substancji niekorzystnych dla organizmu jak: azotowe związki aromatyczne (piwa), taniny (wina), resztki pestycydów i produktów filtracji azbestu. Dodatkowo alkohole zawierają konserwanty, związki smakowe, które mogą wpływać na rozwój

Tytoń także negatywnie wpływa na nasz organizm. Substancje trujące gromadzą się w różnych narządach naszego ciała. Używka ta nie tylko jest szkodliwa dla nas samych, ale także dla innych osób, biernie wdychających dym nikotynowy. Podobnie jak alkohol palenie zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwory jamy ustnej, krtani, przełyku, gardła, a dodatkowo trzustki, nerek i pęcherza moczowego. Rzucając palenie stopniowo oczyszczamy organizm z toksycznych substancji i przyczyniamy się do poprawy stanu zdrowia swojego i innych osób.

 

Środowisko (chora planeta)

Nie ulega wątpliwości, że w ostatnich latach środowisko uległo znacznemu skażeniu. Zanieczyszczając planetę niekorzystnie wpływamy na siebie samych. Toksyczne substancje dostają się do ziemi i wód, a stamtąd na nasze talerze. Trująca substancja, która spływa np. do morza zostaje wchłonięta przez organizm, który być może za jakiś czas spożyjemy np. małą rybę. Większa ryba zjada tą małą, a potem największa- większą. Substancja toksyczna odkłada się w tłuszczach ryby, a następnie w naszym organizmie po spożyciu tego produktu.Wiele substancji szkodliwych znajduje się w plastikach, klejach, benzynie, barwnikach, detergentachczy mięsie, rybach i produktach mlecznych.           

Literatura:

Dr David Servan- Schreiber ,,Antyrak”.Nowy styl życia.2008,Warszawa,Wydawnictwo Albatros Andrzej Kuryłowicz, Wydanie I.

Chace Daniella, Keane Maureen,, Dieta w chorobach nowotworowych”.2002.Warszawa. Wydawnictwo Klub dla Ciebie. WydanieI.

Wojtukiewicz Marek Z., Sierko Ewa,,Alkohol, a nowotwory”,Nowotwory 2000/tom 50,zeszyt 1/39-47.

Jarosz Mirosław, Nowotwory złośliwe. Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania,2008 Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

T.Colin Campbell , Thomas M. Campbell II ,Nowoczesne zasady odżywiania. Przełomowe badanie wpływu żywienia na zdrowie,2011,Wydawnictwo Galaktyka.